.

Az Ön kosara még üres!

Dell UltraSharp U2412M
bruttó 74900 Ft

-------------------------------

lp2275w

HP LP2275W
bruttó 19900 Ft

---------------------------

phillips_231p4q

Philips 231P4Q
bruttó 30900 Ft




Kérjük írja be a keresett termék nevének egy részletét, majd üssön entert!


E-mail:

Jelszó:

..........................................

regisztrci

Elfelejtett jelszó

cikkek száma: 64
1 2 3 4 5 6 7

Additiv színkeverés (Additive colour mixing)

A három additív alapszín, a piros (R), a zöld (G) és a kék (B) összekeverésén alapuló szín-rendszert ír le. A színes tévék, a monitorok és különféle megjelenítők, kijelzők az additív színkeverés elve alapján működnek.

   


vissza

AGP (Accelerated Graphics Port)

Az AGP csatolófelületet az Intel fejlesztette ki (1997), magyarul gyorsított grafikus port a jelentése, mely segítségével lehetőség nyílik arra, hogy a nagy képek megjelenítéséhez „kártya processzora” a rendszermemóriát is használhassa.
Az AGP egy 32 bites csatornán közvetlen memória-hozzáférést tesz lehetővé a video jeleknek 66 MHz-es frekvenciával – a 3D grafikus megjelenítéshez. Főleg a multimédiához és játékokhoz szánták.


vissza

Analóg bemenet

A digitális ellentéte. Az analóg adatok egyértelműen meghatározott lépések nélkül kapcsolódnak egymáshoz.
Az analóg bemenet akkor fontos, ha régi analóg videókat, például VHS ­felvételeket digitális felvételekké szeretne átalakítani. Az előny nemcsak a felvételek tartósságában és a digitális kazetták helytakarékos méretében van, hanem elsősorban az analóg felvételek minőségének javításában. Emellett a digitális felvételek esetében rendelkezésére áll a digitális – számítógépes – utófeldolgozás minden lehetősége.


vissza

Anti-aliasing (AA, élsimítás)

A képpontok kontrasztos színe és alakja miatt kialakuló „fűrészfogasság” elsimítása árnyalással és elrendezésük módosításával.
Egy adott pixel egyszerre csak egyféle színű lehet. Ha egy kontúrvonal a pixelen megy keresztül, akkor a pixel vagy az egyik, vagy a másik pixel sub-pixel színét veszi fel. Így bármilyen nem teljesen vízszintes vagy függőleges vonal lépcsőzetes, „fűrészfogas” lesz. Ennek csökkentésére találták ki az anti-aliasing eljárást. Ennek lényege, hogy a képet alakító program a különböző színek határvonalához átmeneti színű pixeleket illeszt. Az eljárás ugyan rontja a kontúrélességet, de a lépcsőzetesség érzete csökken vagy teljesen megszűnik.


vissza

Aranyozott csatlakozók

A megfelelő kontaktus biztosítása érdekében az igényesebb csatlakozókat arannyal vonják be. Az aranyozás kevésbé van kitéve az oxidációnak, és hosszú idő után is megfelelő jelátvitelt biztosít. (lásd még Árnyékolt kábelek)


vissza

Árnyékolt kábelek

Olyan kábel, amelynek nullpotenciált biztosító pólusát úgy alakítják ki, hogy az „védelmezően” körbevegye az úgynevezett melegpontot, hogy így az jobban ellenálljon a környezetben lévő elektromos és mágneses jelek torzító hatásának.
Ha az árnyékoláson belül egy ér fut, azt koaxiális kábelnek, ha két ér fut, azt szimmetrikus kábelnek nevezzük.
Az árnyékolás lehet alumínium fólia vagy rézből készült „harisnya”, esetleg a kettő kombinációja. Vannak egyszeresen, kétszeresen és háromszorosan árnyékolt kábelek is.
A kábelek végén lévő csatlakozók anyaga és kivitelezése kihat az általuk továbbított kép- vagy hangjel minőségére.


vissza

Bevilágítás

Sajnos, ezzel a tulajdonsággal az LCD technológiákban a TN paneles kijelzőkkel kapcsolatosan találkozhattuk a legtöbbet. Mivel a háttérvilágítást nem lehet teljesen „leszigetelni”, ezért az LCD képernyő alján és tetején (néha a két oldalán is) bevilágítás figyelhető meg.


vissza

bit

Az információ alapegysége – a legkisebb információhordozó egység, az információt hordozó közlemény hosszának az alapegysége. Pixeles képábrázolást alkalmazó file.
Egy „igen-nem” választást tesz lehetővé. Lehetséges értéke 0 (hamis) vagy 1 (igaz).
Egy bitnyi információt képvisel a kettes számrendszer egy számjegye is.
Az elnevezéssel a
számítógépek, a távközlés, az informatika tudományaiban találkozhatunk, a digitális technika legkisebb egysége.
A név a binary digit (bináris számjegy) kifejezésből származik (angol rövidítés, maga a szó eredetileg „kis darab”-ot vagy „falat”-ot is jelent).


vissza

Bináris (Binary)

Kettes vagy bináris számrendszer, amely mindössze két számjegy: a 0 és az 1 segítségével ábrázolja a számokat. Hasonlóan a tíz számjegyes (0-9) decimális számrendszerhez, a bináris számrendszerben a nagyobb számok a 0-k és 1-ek kombinációjával állíthatóak elő. A digitális és modern számítástechnikában, és gyakorlatilag bármely olyan elektronikus eszközben, amely valamilyen számításokat végez, szinte kivétel nélkül ezt használják.


vissza

CCFL (katódsugárcsöves képernyő) és a háttérvilágítás

Egyfajta hideg katóddal rendelkező kompakt fénycső, ami a háttérvilágításról gondoskodik az LCD paneleknél. Egy olyan zárt üvegcső, aminek belső fala valamilyen fluoreszkáló anyaggal van bevonva, és a csőben lévő higanygőz valamilyen halogén gázzal keveredik.


vissza

CIE színterek

A CIE (Commission Internationale d'Eclairage) egy nemzetközi szín-szabvány, eszköz-független elméleti színtér. 1931-ben a szín szabványos nemzetközi mérésére fejlesz­tett ki. Ezt 1976-ban módosították és a CIE Lab nevet kapta (egyszerűsítve LAB-nak nevezünk). A CIE alapján az emberi szem alapján érzékelhető bármely látható szín azonosítható – érzékelhető, ezt egy CIE 1931 színtér színes diagram fejezi ki.


vissza

CIE Lab (D50)

Egy elterjedt eszköz-független színtér, melyben az L, a és b értékek határoznak meg egyértelműen egy adott színt. A „D50” jelölés azért lényeges, mert ez tájékoztat arról, hogy a spektrális értékek L, a és b értékekre történő átszámolása milyen megvilágítás és észlelőszög alatt történt (példánkban: D50 az 5000 K korrelált színhőmérsékletű standardizált napfény-szimulációt jelöl, míg a 2° az észlelő észlelési szögét).


vissza

CMS (Color Management System)

Színkezelő és tartalomkezelő nyílt rendszerek (CMS), feladata, hogy a színterek között elvégezze a konverziót (pl.: szkenner-monitor-printer) és a színhelyességet biztosítsa. Ehhez rendelkeznie kell az egyes eszközök színtereit leíró (ICC) színprofilokkal.
Minden egyes képfeldolgozó eszköz saját színtérrel rendelkezek, és ezt a színkezelő rendszer kapcsolja össze.


vissza

CMY

C=cian (kékes-zöld), M=magenta (bíbor), Y=yellow (sárga), a színek meghatározásának egyik módja. Ilyenkor a kékes-zöld, bíbor és sárga színek keverési arányával definiáljuk a valós színeket, mint pl. a nyomdászatban, mivel ha a hordozó felület fehér, a CMY színekkel a teljes spektrum kikeverhető.
A CMY alapszínek szubsztraktív színkeverésével a fehér nem állítható elő, csak a fekete, mert a zöldeskék, bíbor és a sárga kivonja a komplementer vöröset, zöldet és a kéket, s az eredménye fekete. (lásd még CMYK)


vissza

CMYK

Léteznek olyan színek, melyek a fehér fény spektrumában nem szerepelnek, tehát önálló hullámhosszal nem szerepelnek, így a szubsztraktív színkeverés során ezek a színek valamely szín kivonásával állíthatók elő, mint pl. a CMYK színkeverési mód.


vissza

Colour depth (színmélység)

A színmélység (bitfelbontás) azt mutatja meg, hogy egy képpont színét hány biten tároljuk, vagyis maximálisan hány színt használhatunk a képekben vagy megjelenítőknél. A nagyobb színmélység több színt, az eredeti kép pontosabb színvisszaadását és részletgazdaságát teszi lehetővé.
Digitális képfájlok esetében a méretét is növeli.


vissza

CSTN (Color Super-Twist Nematic)

Passzív mátrixos LCD kijelző, a kilencvenes években fejlesztette ki a Sharp. A kijelzőt függőleges és vízszintes szálak alkotják. Egy színes pixel valójában 3 darab sub-pixelből, vagyis LCD elemből tevődik össze, melyek a három alapszínt (piros – R, zöld – G, kék – B) adják. Ezeket egy külön vezérlő chip irányítja. Az egyes LCD elemek segítségével szabályozható, hogy az adott ponton a fény áthaladjon-e vagy sem.


vissza

component video (komponens video) – YPbPr

Alapvetően a kettő vagy több komponensre bontott videó jelet nevezzük komponens videónak, mely önmagában többféle videó bementre illetve jelre is utalhat. Napjainkban rendszerint YPbPr csatlakozást értenek alatta, de az S-Video és az analóg RGB is ide sorolható.


vissza

composite video (kompozit videó) – CVBS

Összetett (kevert) videojel, amely a képet meghatározó valamennyi jelet (a fényerő és a színhordozó elemet) egyidejűleg rögzíti, és egy csatorna segítségével képes továbbítani. Ez olcsóbb, de kevésbé jó minőségű. Előnye, hogy egyetlen kábel elegendő továbbítására, de az egymásra kódolt világosság és színjelek jó minőségű szétválasztására csak drágább áramkörökkel valósítható meg. Ennél jobb megoldás a komponens videó, esetleg az S-videó, vagy az Y/C.


vissza

CRT (katódsugárcsöves képernyő)

A hagyományos katódsugárcsöves képernyő. A technika feltalálója Karl Ferdinand Braun volt, aki 1897-ben már meg tudott jeleníteni egy képpontot. (Ezért régi elnevezése a Braun-cső volt.)
Magyar vonatkozása  is volt a nagyfelbontású CRT tévék és kameráknak, mivel ezek feltalálója Tihanyi Kálmán volt, aki töltéscsatolt elvű, vagyis töltés felhalmozásként, illetve töltéstárolásként ismert készülékeket még 1928-ban szabadalmaztatta a világ több országában is, és ezen alkalmazás révén jelentős szerepet játszott a katódsugaras képleképezés felhasználása terén.


vissza

Csatlakozók mechanikai kialakítása

A kábelek végén lévő csatlakozók anyaga és kivitelezése kihat az általuk továbbított kép- vagy hangjel minőségére.
A csatlakozók mechanikai kivitelével szemben támasztott legfontosabb követelmény, hogy az aljzat és a dugó fémes érintkezésével létrejövő kapcsolat minél stabilabb legyen.


vissza

Dead pixels (halott pixel)

Az LCD-TFT kijelzőkön, digitális fényképezőgépek CCD/CMOS érzékelőinek egyik leggyakoribb lehetséges hibája a pixel vagy sub-pixel hiba.
A halott képpontok egyáltalán nem reagálnak, érzéketlen a fényre, a kész képen fekete pontként látszanak.


vissza

desktop

Munkafelület (asztallap) grafikus megjelenítésű számítógépeknél használatos munkafelület, mely a képernyőn egyszerre jeleníti meg a legfontosabb tartozékokat, utasítási rendszereket, ikonokat. A legtöbb személyi számítógépnél ezt saját szükségletünk szerint állíthatjuk össze.


vissza

Digital Uniformity Equalizer (DUE)

Ez gondoskodik a professzionális EIZO monitoroknál a szín-tisztaságról és az egyenletes fényerősség-eloszlásról, a homogenitásról, a tökéletes homogén háttérvilágításról. A fényerősségek (világosság) és a színárnyalatok (színtónusok) a teljes kijelző-felületen állandó értéken és pontosan vezérelve vannak. A nem-kívánatos szabálytalanságokat és egyenetlenségeket egy bizonyos egyedi fejlesztésű chip egyenlíti ki automatikusan és valós időben.


vissza

DisplayPort (DP)

Monitor interfész, mely támogatja mind a belső, mind a külső csatlakozást számítógépek és monitorok között. A DisplayPort skálázható AUX csatornája kétirányú kommunikációt is lehetővé tesz, beágyazott időzítője magasabb sebességet garantál a jelenlegi megoldásokhoz képest.


vissza

dpi (Dot Per Inch)

A dpi a négyzet-inchenkénti pontok száma, ez a nyomtatásban használt felbontások mértékegysége, a számítástechnikában az angolszász mértékegység rendszer szerint szokás megadni a különböző eszközök felbontását (képpont/hüvelyk, 1 hüvelyk vagy 1 inch = 2,54cm).


vissza

D-sub (D-Subminiature)

Ez a hagyományos analóg D-sub (D-Subminiature) – sokszor csak „VGA” csatlakozásnak említett, az egyik legelterjedtebb elektronikai csatoló felületű megoldás, melynek különféle változatait leggyakrabban a számítástechnikában használják. Az egyik legismertebb változata a DE15, vagyis a „jól öreg”, hagyományos monitor csatlakozó, illetve a régi párhuzamos csatlakozó a DB25.


vissza

DTP (Desktop Publishing)

Nyomdai minőségű vagy azt megközelítő színvonalú kiadványok előállítása személyi számítógéppel, illetve az ehhez szükséges hardver és szoftver eszközök összessége.


vissza

Dynamic Motion Picture Overdrive

A képpontok átkapcsolása a képinformáció előre-kiszámítása és az adagolt túlvezérlés révén olyannyira fel van gyorsítva, hogy a különbözi árnyalatértékek között átlagban csupán 2-5-6 vagy 8ms kapcsolási idő szükséges. Így a gyors videó-felvételek és animációk mozgóképeit zavaró késlekedések nélkül lehet megjeleníteni.


vissza

DVB-T (Digital Video Broadcast – Terrestrial)

Földi digitális televízió sugárzást jelent. A rendszer digitálisan MPEG-2-es vagy MPEG-4 kódolással továbbítja a kép illetve hanganyagot. A DVB-T vételhez erre alkalmas TV vagy vevőegység szükséges, a régi nem DVB-T (és az MPEG-2) minősítésű TV készülékek csak külső vevőegységgel, set-top-box beiktatásával képesek az ilyen adások megjelenítésére. Az elkövetkezendő digitális TV rendszerek jelenleg egyik legelterjedtebb változata.


vissza

DVI (Digital Visual Interface) vagy (Digital Video Interface)

Digitális interfész szabvány, digitális vizuális csatlakozó, amit a Digital Display Working Group (DDWG) dolgozott ki, a képernyők, kijelzők, megjelenítők tömörítetlen formátumú digitális video jeltovábbításra. A DVI a TMDS jelátviteli és jelformátum eljárás segítségével képes digitális adatokat a számítógép video jelforrásából közvetlenül és veszteségmentesen átvinni, a legmagasabb és legjobb képminőséggel és gyorsasággal. Csúcssebessége 1.65 Gbps csatornánként.


vissza

Fehéregyensúly

Egy beállítás, amelyet azért kell elvégezni, hogy a fehér tárgyak valóban fehérnek látszanak, és a színegyensúly is természetes legyen. Ez azért fontos, mert színes felvételeken a téma színei a megvilágítás jellegétől, napszaktól és a környezettől függően módosulhatnak.
A fehéregyensúly beállításának lehetősége több kijelző esetén csak műszeres kalibrálással lehet optimális értékekre korrigálni. A fehéregyensúly beállításának a segítségével a színhőmérsékletet is sokkal precízebben hangolhatjuk be, de ezt is csak akkor, ha ehhez van megfelelő hardveres mérőműszerünk. Magunktól és a szemünkre hagyatkozva próbálkozni szinte biztos, hogy reménytelen!


vissza

Fekete mélység szint (Black level)

A video-kép legsötétebb részének fényerőszintje. A gyakorlatban a fekete szint abból ítélhető meg, hogy ami a filmen fekete, az a képernyőn is feketeként jelenjen meg.
A fekete szint beállításának nagy jelentősége van abból a szempontból, hogy a műsorforrás fekete szintjét fogadni tudja a képmegjelenítő.


vissza

Felbontás (Resolution)

Az egyes eszközök által rögzített vagy sokszorosított képek részletességének mértéke (pont/hüvelyk=dpi vagy cm). Monitorok vagy nyomtatók esetében a kijelezhető képpontok mennyisége – számmal kifejezve. Amikor képrögzítő eszközök esetében (például digitális fényképezőgép vagy lapolvasó) használják, a felbontás jelentése, hogy hány képponttal rögzíti az eszköz a képet.


vissza

Fényerő és fénysűrűség

A fényerősség egy meghatározott irányban kisugárzott fény mértéke.
Mértékegysége: Candela (lm/sr), jele: cd, jelölése: I.
A kijelzők fényereje azt a fénymennyiséget adja meg, amit a készülék képes előállítani. A fényerő mennyiségének azért van jelentősége, mert ebből tudjuk megítélni, hogy egy adott helyiségben egy készülék elegendő fényerőt fog-e produkálni vagy sem.


vissza

Firmware

Számítástechnikában a „firmware” egy olyan program, mely az adott hardver eszközbe van beépítve. Ez a program gondoskodik a hardware belső vezérléséről. Sok eszköz esetében (mint pl.: Wi-Fi router-ek vagy optikai meghajtók) lehetőségünk van ennek a belső programnak a frissítésére.


vissza

fps (kép/mp, képkocka/másodperc, frame/second, kép/s, frame rate)

Az „fps” egy angol kifejezés, a Frame Per Second vagyis az egy másodperc alatt rögzített képkockák számát adja meg. Rendszerint minél nagyobb ez az érték, annál tökéletesebb lesz a videó és kijelző minősége nagysebességű mozgások esetén is.


vissza

Frekvencia

A kifejezés szó szerint egy ismétlődés, egy ismétlődő mozgás gyakoriságát jelenti, vagyis, hogy egy bizonyos folyamat vagy esemény egységnyi idő alatt (másodperc) hányszor ismétlődik meg (ciklus). A mérésekor megszámoljuk, hogy egy időegység alatt hányszor ismétlődött meg az esemény, majd elosztjuk az időtartam hosszával. Jele: Hz.
Kijelzőknél és megjelenítőknél sokszor frissítési frekvenciaként is értelmezzük, ahol másodpercenként hányszor frissíti a képpontokat.


vissza

FullHD (Full High Definition)

A HD szabvány jelenleg alkalmazott legnagyobb és nagyfelbontású képvisszaadása, 1920 képponttal 1080 képsoron. A FullHD átvitel vagy teljes képernyősen 1080p (progresszíven) vagy fél-képernyősen, 1080i (interlaced, váltott-sorosan) történik.
A FullHD felbontás tiszta és részlet-gazdag képi megjelenítést eredményez!
A jelenleg alkalmazott legnagyobb felbontású videoszabvány a 1080 képsorból álló FullHD, vagyis teljes HD Ready 1080p.


vissza

Gamma

Az LCD megjelenítők, projektoros vagy hátsó vetítésű készülékek optimális képminőségének beállítására szolgáló eljárás, mely lehetővé teszi a szürkeárnyalatok arányának egyéni módosítását. A gamma korrekciónál a szín-visszaadás összefüggésben áll a bemenő-jelszint változásával, a kontraszt értékek, a kép fényessége és színeinek élessége szabályozhatóságával.


vissza

Gamut - színtér lefedettség

Egy bizonyos eszköz (kijelző, nyomtató) vagy technológia által ábrázolható színek összessége, mely nem más, mint egy az eszközre jellemző színskála vagy színtér, vagyis egy adott készülék által reprodukálható színek összessége. Ha szín kívül esik a gamuton, akkor a készüléknél (kijelzőnél) ez a szín nem áll rendelkezésre.


vissza

GPU (Graphics Processing Unit – Grafikus Feldolgozó Egység)

A GPU a videokártyák illetve grafikus vezérlők központi egysége, amely az összetett grafikus műveletek elvégzéséért felelős. Feladata a grafikák létrehozásával és megjelenítésével közvetlenül kapcsolatban hozható magas szintű feladatok átvétele a CPU-tól, hogy annak számítási kapacitása más műveletek végzésére legyen felhasználható.


vissza

HDCP (High-bandwidth Digital Content Protection)

A HDCP egy nagy sávszélességű digitális másolásvédelmi (tartalomvédelmi) eljárás, amit a Digital Rights Management által az Intel Corporation fejlesztett ki, és védelme alatt áll. A HDCP megakadályozza a digitális audio és video tartalmak másolását a DisplayPort, Digital Visual Interface (DVI), High-Definition Multimedia Interface (HDMI), Gigabit Video Interface (GVIF) vagy Unified Display Interface (UDI) csatlakozókon keresztül, alkalmanként még a szabadon másolható tartalmak esetén is. A HDCP specifikáció védelem alatt áll, alkalmazásáért a gyártókat licensz-díj terheli. Napjainkban a házimozi eszközöket gyártó cégek egyre inkább rákényszerülnek, hogy HDCP védelemmel szereljék fel eszközeiket. A számítástechnikai eszközök esetén is egyre többen alkalmazzák a DVI kimenettel rendelkező számítógépeknél.


vissza

HDMI (High Definition Multimedia Interface)

A HDMI csatlakozó olyan korszerű multimédiás jelátviteli csatlakozó szabvány, amely kábelkapcsolat segítségével teszi lehetővé gyakorlatilag bármilyen digitális kép-, hang- és vezérlőjel, adatfolyamok tömörítetlen, minőségromlás nélküli továbbítását és átvitelét, HDCP digitális másolásvédelmi eljárással együtt.


vissza

HD Ready

HD Ready felbontása a minimum 720 sort tartalmazza a High Definition (nagy felbontású) tartalom megjelenítéséhez.
HD-videó formátumokat is elfogad 720p és 1080i formátumban, de elképzelhető, hogy nem jeleníti meg a fejlettebb 1080p formátumú források teljes felbontását.
A képek enyhén torzulhatnak, ezért ez nem tökéletes megoldás, de így is lenyűgöző képminőséget nyújt Blu-ray Disc lemezek, felskálázott DVD-k, valamint PlayStation 3 játékok esetében.


vissza

HDTV (High Definition Television)

A HD Ready által támasztott követelményeken kívül egy digitális tunert is tartalmaz, ezáltal HD tartalmat fogadhat és jeleníthet meg külön vevőegység nélkül.
A HDTV olyan nagyfelbontású digitális rendszer, amely a mozifilmekhez hasonló minőségű (70mm-es filmformátum) és képarányú képet ad.


vissza

Hüvelyk (hüvelykes, colos, col, inch)

A hosszúság mértékegysége számos angolszász területen. 1 col vagyis 1 inch hossza pontosan 25.4 mm. 36 inch az pontosan 1 yard, míg 12 inch az pontosan 1 láb.


vissza

Hz (Hertz)

A frekvencia SI mértékegysége – Hz, mely az egy másodperc alatti rezgésszámot jelenti. 1933-ban Heinrich Hertz-ről nevezték el a frekvencia mértékegységét.


vissza

HUB

Olyan aktív elektronikai eszköz, amely a hálózatba kapcsolt berendezések közötti jelátvitelt valósítja meg, vagyis a HUB a hálózat központi egysége, amelyben a kapcsolatot megteremtő kábelek összefutnak.


vissza

ICC color profil

Az ICC egy nemzetközi hardware és software gyártókból álló szervezet, mely operációs rendszer, program és platform független szabványokat fejleszt a színek megfelelő és egységes, színkezelési rendszerének megjelenítésére, különféle eszközökön, elősegítve a teljes színhűséget, ami elengedhetetlen pl. a nyomdai munkák során.


vissza

Interpolation (interpolálás)

Ez az eljárás a digitális képek méretének, pixelszámának megváltoztatását szolgálja. A gyakorlatban általában a képek felnagyításakor van rá szükség. A nagyított kép több pixelből áll, mint az eredeti, azonban bármilyen interpolációs eljárásról is van szó, az így méretezett kép sosem lesz olyan tökéletes, mintha eleve az adott méretű képet fotóztunk, szkenneltünk, reprodukáltunk volna.


vissza

Jeltovábbítás

3 méternél nagyobb távolságra történő jelátvitel során különböző problémák merülhetnek fel, amelyek elkerüléséhez nem árt figyelembe venni a különböző kábelek és videojel szabványok legfontosabb jellemzőit.


vissza

Kalibrálás, kalibráció

A kalibráció egy olyan eljárás, amellyel biztosítjuk, hogy a színreprodukáló készülékek egy ismert, illetve definiált állapotba legyenek beállítva, a látható színek megfeleltethetőségével.


vissza

Képarányok – kép-oldalarány (Image Aspect Ratio – IAR)

Egy kijelző, videó vagy képi anyag oldalhosszúságainak aránya, melyet rendszerint egy matematikai arányszám formájában adnak meg. Az aránymutató a szélesség arányát adja meg a magassághoz képest – egy kép-oldalarány, a kijelzőn megjelenített képek szélességének (W) és magasságának (H) aránya.


vissza

Képátló

Különböző képmegjelenítő eszközök méretének megadására nem a kép magasságát és/vagy szélességét, hanem annak átlóját használják.
Mivel a gyakorlatban évtizedeken keresztül csak 4:3 megjelenítők (televíziók, monitorok) és ehhez igazodó megjelenítési és adásnormák voltak használatban, a képátló egyértelműen meghatározta a kép magasságát és szélességét is.


vissza

Képélesség

Minél inkább elkülönülnek egymástól az egyes elemi képpontok, annál jobb élességről beszélhetünk. Alapvetően a képpont mérettől és képpont távolságtól is függ a képélesség (a kép részletessége), ezt a képfeldolgozó elektronika is nagyban befolyásolhatja.
Kijelzőknél a képélesség funkció segítségével a kontúrok kiemelhetőek, viszont gyakori hiba lehet a túlzott képélesítés, amely amellett, hogy a színeket torzítja, az összes képhibát is felerősítheti.


vissza

Kép-frissítési frekvencia

Az a szám, ahányszor a videokártya másodpercenként újra kiküldi a monitorra az összes pixel állapotát. Minden kijelző (pl. monitor, TV) a működési elvétől és a technikai megvalósításától függő módon másodpercenként többször is megjeleníti a képet. Ezt nevezzük képfrissítésnek.


vissza

Képpont (dot) – pixel

Bittérképek (digitális képek) és raszteres megjelenítő eszközök (képernyők, nyomtatók) elemi legkisebb egysége, amelyek rácsba rendezett sokasága alkotja az egész képet, és számuk határozza meg a felbontást, valamint a fényerősséget és a színinformációk tartalmát. Az angol picture (jelentése: kép) és element (jelentése: elem) szavak rövidítéséből jött létre.


vissza

Képpont távolság (pixel pitch)

Kijelzőkön a képpontok (pixel pitch vagy dot pitch) közötti távolsága, általában milliméterben mérik és adják meg a gyártók a specifikációkban. Minél kisebb a pixel távolságok, annál élesebb és részletgazdagabb a megjelenített kép.
A plazma képernyők esetében nagyon kritikus a pixel pitch vagyis az egyes képpontok távolságának helyes kialakítása, mivel minél nagyobbak a pixelek, annál többet fogyasztanak (ehhez több energia, nagyobb tápegység kell, és ez által több hő is keletkezik), a kisebb plazma paneleknél pedig az a gond, hogy minél kisebb a képpont, annál kisebb fényt bocsát ki.


vissza

Képzaj (noise)

Képzaj nem más, mint hiba a digitális képen, vagyis a szín nem megfelelő reprodukciója a megjelenítőn. A pixelek valós értéke kis százalékban eltér az elméletileg szükséges értéktől, ez különösen a sötét részeken látszik. Az így megjelenő és oda nem illő kék, zöld és piros szemcsék rontják a kép minőségét.
Fényképezése során jó megvilágítással ezt a hibát csökkenthetjük, habár számolnunk kell azzal is, hogy a képérzékelők a legjobb fényviszonyok mellett sem képesek tökéletes, teljesen zajmentes képekre.


vissza

Kompatibilitás (Compatibility)

Az adatok, programok (szoftverek) és eszközök (hardverek) együtt dolgozási képessége és alkalmassága, ami lehetővé teszi az egyes alkatrészek, részegységek összekapcsolását, így alkotva egy rendszert.


vissza

Kontraszt – kontraszt arányok, dinamikus kontraszt (DCR)

Kontrasztarány a képernyőn megjelenített legvilágosabb (fehér) és a legsötétebb (fekete) fényerejének és az árnyalatai közötti (árnyalatkülönbség) maximális fényerőeltérés aránya – viszonyszámmal kifejezett teljesítmény adata –, továbbá milyen arányú árnyalatkülönbséget képes létrehozni a monitor két szomszédos képpont között. Ez az aránypár jelzi, hogyan viszonyul egymáshoz a megjelenítővel előállítható fehér és fekete szín (cd/m²-ben mért) fényereje.


vissza

Konvergencia és hibái

Konvergencia jelenség meghatározása: mikor a kijelzők és a vetítők által megjelenített képen az alapszínek egymáshoz képes eltolódva jelennek meg.
A konvergencia hibát az okozza, hogy a megjelenítők és vetítők a három (piros, kék, zöld) alapszínnek megfelelően három képből állítják elő a teljes színes képet. Mivel a kép forrásául szolgáló vezérlése nem oldható meg tökéletesen, ezért a három alapszín nem mindig pontosan egymás mellé esik. Ezt nevezzük konvergencia hibának.


vissza

Konzisztens árnyalatérték-görbe és színhőmérséklet

Az LCD-knél modulról-modulra változnak a fényerő-fokozatok a képjelhez viszonyítva. Semmiképpen nem felelnek meg a kívánt gamma-funkciónak. Ezt csak különleges mérőkészülékekkel lehet pontosan rögzíteni és vezérelni. Ezért pl. az EIZO minden egyes professzionális monitorjait és annak árnyalatérték-görbéjét minden alapszínnél 255 kompenzációs ponton gyárilag beállítja. Ezáltal a teljes szürkeárnyalat-skálán, a fehértől a feketéig, konzisztens színhőmérsékletet érünk el. Az eredmény: a színvisszaadás az egyes professzionális monitorokon azonos, precíz és megbízható.


vissza


1 2 3 4 5 6 7